Проклятието на остриетата на Мурамаса

signed_muramasa

В творбата на Нитобе Иназо от 1899 г., проучваща пътя на самураите – Бушидо, мечът е наречен „душата на самурая“. Тъй като мечовете са толкова почитани, работата на майсторите на мечове става извънредно важна задача. В глава XIII на творбата на Нитобе, писателят описва ковачите на мечове, както следва: „Ковачът на мечове не е обикновен занаятчия, а вдъхновен художник и неговата работилница е светилище.

Ежедневно той започва работата си с молитва и пречистване, или точната фраза е „той посвещава душата и духа си в изковаването и закаляването на стоманата.“ Всяко прегъване на стоманата, всяко потапяне във вода, всяко триене върху водния камък, е религиозен акт с не по-малко значение“. Някои от древните майстори в Япония стават толкова известни, колкото самите самураи. Един от най-известните японски майстори е Мурамаса Сенго, на второ място след Масамуне Горо.

Мурамаса Сенго е ковач на мечове живял през периода Мурамачи (между 14-ти и 16-ти век от н.е.). В някои легенди, Мурамаса е представян като ученик на Масамуне, въпреки че това е исторически невъзможно, тъй като Масамуне е живял няколко века преди предполагаемия си ученик. Мурамаса е описан като напълно луд и податлив на пристъпи на насилие. Поради това се смята, че тези разрушителни качества са били предавани от майстора-ковач на остриетата, които той е изковал. Остриетата след това „притежават“ своите собственици, превръщайки ги в безумни и смъртоносни войни, точно както самият Мурамаса.

800px-katana_muramasa

Остриетата Мурамаса често контрастират с тези на Масамуне. В една легенда, се казва, че Мурамаса е ученик на Масамуне и предизвиква учителя си в съревнование с мечове. Целта е да се определи кой е най-големия майстор в страната. След като двамата майстори завършили своите остриета, те били готови да тестват своите оръжия. Условието било следното: острието да бъде потопено в поток с острия ръб нагоре. Острието на Мурамаса прерязало всичко по пътя си, включително риби, листа и дори въздуха. За разлика от него, острието на Масамуне не успяло да среже нищо. Независимо от това, Масамуне е обявен за победител, тъй като острието на Мурамаса било жадно за кръв и режело безразборно, като в същото време това на Масамуне не режело и не убивало ненужно.

Въпреки лошата репутация, заобикаляща остриетата на Мурамаса, те са безспорно с високо качество и са популярни в Япония. Това е видно от факта, че неговото училище за изработка на мечове се предава на учениците му и продължава да съществува през следващите два века. Това е по време на царуването на Токугава Йеясу, първият шогун на периода Едо, който не харесвал остриетата на Мурамаса. Бащата на шогуна, Мацудайра Хиротада, и дядо му, Мацудайра Кийойасу били и двамата убити от своите слуги, които са били въоръжени с мечове на Мурамаса. Самият шогун също е бил порязван от острие на Мурамаса, докато разглеждал оръжията на един от своите генерали.

Тези съвпадения са породили легендата, че остриетата на Мурамаса имат силата да убиват членове на семейство Токугава. Следователно, шогунът решил да забрани притежанието им. Много остриета били претопени, въпреки че някои са били скрити. Забраната е взета на сериозно от шогуна, и тези, хващани с остриета на Мурамаса били жестоко наказвани. Най-забележителният случай бил с Таканак Уме – магистрат на Нагасаки. През 1634 г., магистратът е бил хванат с колекция от 24 меча на Мурамаса и затова му е било разпоредено сепуку (ритуално самоубийство чрез изкормване). Въпреки тези сурови наказания, имало хора, които успели да укрият остриета на Мурамаса, като са променили маркировките на мечовете, за да се избегне откриването им от страна на властите.

В допълнение, много фалшификати са били направени през годините, като по този начин е много трудно днес да бъдат идентифицирани оригиналните остриета на Мурамаса.

Превод от английски: Емил Ангелов

http://www.ancient-origins.net/artifacts-other-artifacts/curse-samurai-muramasa-blades-002878

Advertisements