Размисли за Petzl Spatha

Ще споделя моите впечатления от тези френски ножчета, макар и дистанционно, защото не съм си купил все още такъв и не знам дали ще го направя и в бъдеще. По принцип не съм голям фен на френските марки като Opinel, Laguiole и други, прекалено фини са и не стават за сериозна дейност. Поне това е моето усещане и възприемане. При тази марка същата история.

Спатата е в две разновидности – малка и голяма. Малкият вариант е с почти изцяло серетирано острие, а големия с гладко. Спирам се основно на последния, тъй като за мен размерът на острието си е от значение. Само искам да вметна, че ножът ходя и го гледам вече поне 5-6 пъти и все не му се решавам, но не заради цената (34 лв), а защото има доста дразнещи за мен неща.

Ето първо техническите характеристики:

Дължина на ножа в разгърнато състояние – 205 мм

Дължина на дръжката – 120 мм

Дължина на острието – 85 мм

Дебелина на острието – 2 мм

Широчина на острието – 26 мм

Най-голяма ширина на дръжката – 19 мм

Стомана – Inox 12C27

Ръкохватка – пластмасова

Ножчето е опаковано в ефектна хартиена опаковка и е с гаранция от 3 години (но не съм напълно сигурен, тази цифра ми се върти из главата). Води се нож за катерачи, който може да се отваря с една ръка.

Конструкцията му е проста – острие и пластмасова дръжка. Някои го наричат сгъваема Мора, може би защото острието е изработено от Сандвик 12С27 стомана. Не са постигнали обаче перфектното съотношение цена-качество на шведските си колеги. Като цяло не е заточен много добре, въобще не бръсне. Оформянето от двете страни не е напълно симетрично. Формата е дроп пойнт, а заточката е холоу грайнд. Дотук добре.

Острието е захванато за дръжката чрез широк алуминиев пръстен, в който може да влезе голям карабинер и по този начин ножчето се прикрепя към екипировката. Пръстенът държи острието доста стегнато и то въобще не може да се отвори с една ръка, трябват си две. Дръжката е изцяло от пластмаса, не се знае обаче дали е удароустойчива и няма никакви метални линери. За заключващо устройство също не говорим.

При повечето бройки острието бие леко вляво, въобще е рядкост да се намери идеално центрирано. Липсата на заключване също е недостатък. Въобще недостатъците за мен са следните: слаба конструкция, липса на заключване, липса на метални линери, невъзможност за отваряне с една ръка, недобре заточено и несиметрично острие и т.н. Което според мен е недопустимо за нож, който уж служи при екстремни ситуации в планината! Не е нож, на който човек би си поверил живота, както се казва.

Това са моите впечатления от модела, не създава усещане, че носиш надежден нож. Може би все пак някой ден ще го купя просто за колекция, но все изскачат други далеч по-хубави остриета и това все остава на заден план.

Може би ще срещна и остра критика как така правя ревю на нож, който нямам и дори не съм ползвал. Сигурен съм обаче, че като си купя ножа, мнението ми за него няма да се промени особено.

Автор: Emil Angelov

Основател на форума и блога за ножове Metal Blade. Интересувам се от ножове, хладни оръжия, класически самобръсначки, бръсначи, Линукс и метъл музика.