СОГ Пентагон

Технически данни: дължина на острието – 12.7 см, дължина на ръкохватката – 12.3, обща дължина на ножа – 25 см, дебелина на острието – 4 мм, стомана AUS 6 – 56-57 HRC, дръжка – Кратон, тегло – 165 г.

Острие – изработено е от стомана АУС 6, закалена до 56-57 по Рокуел. Чел съм коментари, че стоманата е сравнително мека (типично за боен нож – за да се точи и в полеви условия лесно – макар, че с тази серетация не ми е много ясно как). Върхът е доста изтънен и се огъва лесно и трябва да се внимава с него. Двойно заточен – едната страна е гладка, а другата серетирана.
Именно серетацията придава агресивния вид на ножа и нетрадиционния му вид – няма 2-ри такъв дизайн (поне аз лично не съм виждал), за разлика от много други ножове, които в една или друга степен се копират, и се предлагат под различни марки.
Серетацията е предназначена за рязане на въжета, предпазни колани, дори и тел.
Острието е с формата на триъгълник, като в най-дебелата си част – при гарда е 4 мм, а към върха изтънява до 1 мм дебелина.
От СОГ твърдят, че извличат максималните качества на стоманите, които използват, надявам се че и при Пентагона е така, защото реално не съм го ползвал!
Според мен ножът си е типично боен и не става за нищо друго освен за убийства (колкото и грозно да звучи). Пробвал съм да режа храна с него, но не ми е удобна формата на острието. Ако обичате функционалните и практични ножове, това не е Вашият, със сигурност!

Ръкохватка – като конструкция СОГ Пентагон е фул танг – дръжката се състои от основата на острието, стоманен гард и Кратон. За последния се твърди, че е с голяма износоустойчивост, напълно неподатлив на атмосферни влияния, киселини, химикали и т.н. и благодарение на него ножът приляга много удобно в ръка. Самият нож е много добре балансиран и лесно се държи в различни хватове, без да се плъзга, затова и не е необходим по-голям гард. Благодарение на малкото си тегло – 165 грама се контролира добре в ръката. Няма опасност ръката да се приплъзне върху острието, дори и когато ножът е мокър. Самия Кратон е направен с типичния вече релеф на ромбчета, излят е върху основата на острието и отзад е капсулован с алуминиева пластина, през която може да се прокара връв, за още по-сигурен захват към ръката.

Калъф – направен е от Кайдекс, здраво прихваща ножа и има устройство за закопчаване към широки колани. Има малка дупка отдолу за оттичане на вода, ако се прибере ножът мокър или командоса се топне в река, като във филма „В тила на врага: Колумбия”. Канията може да се прикрепя по различни начини към бойната екипировка, но като цяло е доста грубо и нескопосано направена, за парите си. Според мен именно тя е слабото място на ножа. Каниите на Колд Стийл са много по-изпипани. СОГ можеха да се постараят малко повече, но както и да е. Може би аз съм много претенциозен. Но от друга страна Кайдекса е много по-надежден от кожата, особено във влажни условия. А и при бързо вадене една кожена кания би се скъсъла точно на 3-то вадене.

Общи впечатления– Това ми е един от най-любимите модели, именно поради уникалния му дизайн. Отделно бях повлиян и от филма Kiss the Girls – доста фотогеничен нож. Цената му е доста висока (както на всички продукти на СОГ тук) – 192 лева. Но ако искате като мен ефектен боен нож препоръчвам Ви го горещо.
СОГ Пентагон е на въоръжение при израелските спец служби.
Поради лекото си тегло е идеален за ежедневно носене с цел самоотбрана в градски условия. Лесно се прикрива под дрехите. Моят е направен в Секи, Япония. Разглеждах наскоро сайта на СОГ и видях, че има вече нов дизайн на Пентагона, с нова кания и е направен в…Тайван.

Плюсове:
– уникален дизайн
– 2 остриета в едно
– много удобна дръжка
– лек

Минуси:
– тесен спектър на приложение
– не много добра стомана за парите си
– чуплив връх
– канията можеше да е по-добре направена

Това са моите впечатления от ножа, ако искате нещо ефектно, като по филмите, не се колебайте, но ако искате практичен нож, нещо друго! За колекция обаче е задължителен!

Автор: Emil Angelov

Основател на форума и блога за ножове Metal Blade. Интересувам се от ножове, хладни оръжия, класически самобръсначки, бръсначи, Линукс и метъл музика.