Glock Field Knife 81

Добре познат на всички – много критикуван и много харесван, и не на последно място австрийски и евтин. Изписано е много за този нож, но нека и аз да споделя своите впечатления. Купих си го преди 2 години след доста дълги размисли и колебания, тъй като мненията за него като цяло не са много добри, но въпреки това „рискувах“ и не съжалявам.

На първо място в този нож ме привлече атрактивният му дизайн – чисто черен, с агресивен вид, полимерна кания и т.н. На второ място е усещането в ръката – лек и с много удобна и неплъзгаща се дръжка. На трето място, като голям любител на бирата ми хареса и гарда, който служи и като отварачка (не са глупави австрийците).

Самият нож според мен, както повечето армейски ножове е проектиран основно за промушване на врага, а не за тежки аутдор дейности, като рязане и цепене на подпалки. Стоманата според непотвърдени източници е най-обикновена 1055, закалена до 55 по Рокуел, което е нормално за боен нож. Черното покритие върху острието лично според мен си е чиста черна боя, а не оксидация и лесно се смъква, ако не се пази ножът.

Острието изисква повече грижи за да не ръждясва, особено когато се държи в шкаф за колекция е хубаво да „диша“, т.е. да е изваден от канията. Важно е да подчертая, че ножът не е фул танг (предполагам знаете). Основата на острието влиза до средата на полимерната дръжка – точно до логото на Глок, щамповано на нея. Дебелината на острието е 5 мм, като моя вариант е с трион. Трионът обаче е доста нефункционален – зъбчетата не са подредени добре и върховете са им затъпени и едвам захапва дърво и отделно пречи за бързото вадене от канията. Специално за самоотбрана по-добър вариант и гладкия без трион. Вече се замислям да си купя и такъв вариант.

Дръжката е направена от удароустойчив полимер, специално разработен от фирмата и е на практика неунищожаем. Вътре в нея има метална капсула, разположена над края на основата на острието, в която се закрепва капачката отзад. Капачката лично аз не съм я вадил, тъй като съм чел, че това става трудно и пластмасата леко се деформира (можеха да я направят метална, но както и да е). Капсулата вътре е напълно безсмислена, защото не може да побере нищо съществено, но може би е с цел ножа да се ползва като копие или да се закрепя на дулото на оръжие, но много се съмнявам. По-добре щеше ако го бяха направили фул-танг, без капсули и тапи.

Канията е изработена от същия полимер като дръжката (едва ли обаче е Кайдекс). На нея има палче, което фиксира добре ножа в нея.

На сайта на Глок пише, че ножовете могат да се ползват за хвърляне, но според мен това не е точно така. Наскоро разглеждах снимки на хвърляни глокове и дръжката е в потресаващо състояние. Има си пластини за тази цел.

Плюсове:

– добър дизайн

– удобна дръжка

– отварачка за бира

– лесно се носи скрит, дори и в градски условия

– евтин

Минуси

– скапано покритие на острието

– кофти стомана

– прекалено лек за аутдор дейности

– нефункционален трион

